FAQs
Als student woonachtig in Maastricht of omgeving heb je een huisarts nodig die voor je klaar staat als dat nodig is. Kijk op aangesloten huisartsen en schrijf je in bij een huisarts in jouw buurt.
Als u belt met de Huisartsen Spoedpost dan krijgt u een triagist(e) aan de lijn. Dit is een doktersassistent(e) die is opgeleid om aan de hand van een aantal vragen te kunnen bepalen hoeveel spoed een klacht heeft. Soms blijkt dat het niet nodig is dat u door een huisarts wordt gezien en krijgt u telefonisch advies. Dit wordt een triageconsult genoemd. Voorheen noemden we dit een telefonisch consult.
Identificatie is wettelijk verplicht zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/identificatieplicht-zorg. Daarnaast kunnen door identificatie de juiste gegevens t.b.v. de declaratie worden geregistreerd. Breng daarom altijd uw identiteitsbewijs met daarop uw BSN en uw verzekeringspas mee naar de Huisartsen Spoedpost.
Natuurlijk kunt u bellen. Indien uw huisarts niet is aangesloten bij de Huisartsen Spoedpost, kunt u voor spoedeisende huisartsenhulp buiten kantoortijden terecht bij de Huisartsen Spoedpost Maastricht en Heuvelland. Indien u de Huisartsen Spoedpost bezoekt voor een consult dient u direct elektronisch (pin) of contant te betalen. U ontvangt hiervan een kwitantie. Bij een telefonisch consult krijgt u een factuur thuisgestuurd. De kosten kunt u vervolgens zelf bij uw verzekeraar declareren.
Hinderlijke maar niet spoedeisende klachten kunnen wachten tot het eerstvolgende normale spreekuur van uw eigen huisarts. Herhalingsrecepten worden alleen uitgeschreven voor zeer noodzakelijke medicijnen en alleen voor een korte periode. Het is niet de bedoeling om de Huisartsen Spoedpost te raadplegen voor een second opinion of als u op werkdagen geen tijd heeft om uw eigen huisarts te bezoeken.
Nee. Het is voor uzelf en voor de organisatie van belang om eerst te bellen naar de Huisartsen Spoedpost en uw klacht voor te leggen aan de doktersassistente die u aan de lijn krijgt. Samen met u wordt bekeken of er een eventuele afspraak voor een consult of een visite gemaakt wordt. Het telefoonnummer van de Huisartsen Spoedpost Maastricht en Heuvelland is: 043 7500123.
De SHMH is een samenwerkingsverband van alle huisartsen van de gemeenten Eijsden-Margraten, Maastricht, Meerssen en Valkenburg aan de Geul dat voorziet in spoedeisende huisartsenhulp buiten kantoortijden: iedere dag tussen 17.00 uur ’s avonds en 8.00 uur ’s ochtends, gedurende het hele weekend en op alle erkende feestdagen.
KlachtenBespreek de klacht direct met de huisarts of medewerker van de Huisartsen Spoedpost. Lukt dit niet? Dan kunt u de klacht voorleggen aan een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Alle klachten die, zowel telefonisch als schriftelijk, bij de klachtenfunctionaris binnenkomen, kunnen in behandeling worden genomen. In dit traject wordt geen oordeel uitgesproken of uw klacht al dan niet terecht is.
Contactgegevens klachtenfunctionaris
Telefonisch
043 -387 42 04 (ma t/m do tussen 10 en 12 uur)
Per brief
Stichting Huisartsenpost Maastricht & Heuvelland, t.a.v. Klachtenfunctionaris
Antwoordnummer 126
6200 WC Maastricht
Mail
Als het bemiddelingstraject met de klachtenfunctionaris niet is geslaagd, kunt u besluiten de klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Huisartsenzorg. Voor meer informatie zie: www.skge.nl/patienten.
Complimenten
Als u een compliment wilt geven over de Huisartsen Spoedpost en/of uw behandeling horen wij dat graag van u. U kunt ons een e-mail sturen via info@hapmaastricht.nl
Indien u niet verschijnt op een afspraak die voor u ingepland was, krijgt u een rekening voor een telefonisch consult.
Wanneer u contact opneemt met de Huisartsen Spoedpost en u krijgt telefonisch een medisch advies dan ontvangt u of uw zorgverzekeraar altijd een rekening. Ook als u uitsluitend contact heeft gehad met de doktersassistente en zij u een medisch advies heeft verstrekt krijgt u een rekening. De doktersassistente is getraind in het zelfstandig afhandelen van een aantal klachten. Zij doet dit onder verantwoordelijkheid van de aanwezige huisarts. Het medisch advies van een doktersassistente wordt achteraf altijd beoordeeld door een huisarts.
De huidige tarieven staan hier vermeld. Deze tarieven gelden, zowel ’s avonds, ’s nachts als in het weekend en zijn wettelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa).
Uw situatie was zodanig dat de medicijnen direct moesten worden toegediend tijdens het consult op de Huisartsen Spoedpost of bij u thuis. Het betrof medicijnen die vallen in de categorie waarvoor betaald moet worden. Uw gegevens zijn daarom achteraf doorgegeven aan de apotheek, zodat facturatie kan plaatsvinden. In dit geval kon u niet zelf naar de apotheek om de medicijnen op te halen en de factuur in ontvangst te nemen.
Nee, daarom is het belangrijk dat u een actueel overzicht van de medicijnen die u gebruikt meeneemt. Dit overzicht kan verkregen worden bij de eigen apotheek.
Zie Apotheek.
Alleen in dringende gevallen komt u in aanmerking voor een herhaalrecept. U krijgt dan nooit méér medicijnen op een recept dan nodig zijn tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Bepaalde medicijnen worden nooit via de Huisartsen Spoedpost verstrekt.
Onze Huisartsen Spoedpost doet mee aan het verzamelen van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek door het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel). Het Nivel kent een zeer strikt privacybeleid en ontvangt van ons geen informatie waarmee patiënten direct geïdentificeerd kunnen worden. Patiënten kunnen bij onze zorgverlener(s) meer informatie opvragen en daar ook hun eventuele bezwaar laten registreren.
Meer informatie kunt u vinden op de website van Nivel Zorgregistraties eerste lijn: www.nivel.nl/zorgregistraties en voor de privacybescherming: https://www.nivel.nl/nl/over-het-nivel/privacyverklaring-nivel
Ja, de volgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de Huisartsen Spoedpost.
Dit is alleen mogelijk als u daartoe toestemming geeft aan uw eigen huisarts en uw eigen apotheek. Vraag hen om een toestemmingsformulier en vul dit in, zodat de dienstdoende arts op de Huisartsen Spoedpost uw gegevens kan inzien indien dit nodig mocht zijn.
Alle gesprekken worden opgenomen om:
- te voorkomen dat in latere procedures, bijvoorbeeld bij een klacht of een verschil van mening over een gegeven advies, misverstanden ontstaan over de juiste gang van zaken,
- gesprekken te kunnen evalueren in het kader van de kwaliteitsbewaking,
- de mogelijkheid te scheppen om de kwaliteit van de telefonische communicatie te controleren en zo nodig te verbeteren,
- bij eventuele klachten van patiënten het gesprek te gebruiken als informatiebron.
Ja. Alle gesprekken van mensen die bellen met de huisartsen worden automatisch opgenomen en conform de wettelijke richtlijn gedurende 1 jaar bewaard in een beveiligde omgeving. De gesprekken worden opgenomen vanaf het moment dat door de doktersassistente de telefoon wordt opgenomen tot het moment dat de verbinding met de doktersassistente of de huisarts wordt verbroken.
Aan dit opnemen is zowel wettelijk als intern bij de Huisartsen Spoedpost een aantal strikte regels gekoppeld. Zo is het opnemen van de gesprekken gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Binnen de Huisartsen Spoedpost gelden strenge regels voor het opnieuw afluisteren van gesprekken. Deze zijn vastgelegd in een protocol.
Zie Privacybeleid.
De chauffeurs van de dienstdoende huisarts mogen gebruik maken van zwaailicht en sirene als er sprake is van een spoedrit bij een levensbedreigende situatie. Dit betekent een rit waarbij de huisarts zo snel mogelijk bij een patiënt moet zijn. In principe wordt dan net als voor ambulances een tijd van 15 minuten gehanteerd.
De chauffeurs van de dienstdoende huisarts hebben een grote kennis van de regio. Bovendien zijn de auto’s voorzien van een navigatiesysteem dat de weg wijst.
Als u om medische redenen niet vervoerd kunt worden naar de Huisartsen Spoedpost, komt een huisarts u aan huis bezoeken. De huisarts wordt gebracht door een chauffeur die ook medische assistentie kan verlenen. De chauffeur heeft hiervoor een speciale opleiding gevolgd. De chauffeur zorgt bijvoorbeeld – in opdracht van de huisarts – voor het aanreiken van instrumenten of het bedienen van apparatuur waarmee de huisarts werkt.
Dat hangt er van af hoe de toestand van de patiënt wordt ingeschat. Is er sprake van een echt spoedeisende melding – loopt bijvoorbeeld het leven van de patiënt gevaar of kan zo’n situatie ontstaan – dan wordt de regel gehanteerd dat binnen 15 minuten deskundige medische hulp aanwezig moet zijn. Dat kan de dienstdoende huisarts van de Huisartsen Spoedpost of een ambulance zijn. Is de toestand van de patiënt minder ernstig dan probeert de dienstdoende huisarts zo vlug mogelijk bij de patiënt te zijn. Spoedgevallen gaan uiteraard voor minder urgente visites. Net als bij uw eigen huisarts.
Nee. Het hebben van geen vervoer is geen reden om de dienstdoende spoedarts te sturen. Patiënten moeten zelf voor vervoer zorgen. Alleen wanneer vervoer om medische redenen niet mogelijk is, komt de dienstdoende huisarts aan huis.